Szkoła języka polskiego
dla cudzoziemców

Projekty unijne

Na zlecenie Fundacji Innowacja oraz przy współpracy telewizji EDUSAT, SCHOLA POLONICA wzięła udział w międzynarodowym programie przygotowania platformy e-learningowej do nauki języków – ELBEP. http://elbep.anadolu.edu.tr (134295-LLP-1-2007-1-TR-GRUNDTVIG-GM).

SCHOLA POLONICA została do niego zaproszona ze względu na wieloletnie doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Na platformie e-learningowej przedstawiciele różnych krajów europejskich mieli się uczyć 5 języków: tureckiego, hiszpańskiego, greckiego, rosyjskiego i polskiego. Projekt rozpoczął się w 2007 roku, a zakończył w 2009.

Ponad rok trwało przygotowanie programu nauki języka polskiego na poziomie A1 zgodnie z kryteriami Unii Europejskiej. Podstawowym problemem było znalezienie najlepszych rozwiązań pozwalających uczestnikom na samodzielną naukę.

Ten projekt dał nam ogromne doświadczenie pracy w międzynarodowym zespole. Testując na sobie nawzajem poszczególne elementy naszych kursów mogliśmy na bieżąco obserwować, jak ogromną rolę odgrywa porozumienie interkulturowe w nauczaniu języka. Przez nasz kurs w ciągu 4 lat przewinęło się już 600 uczniów.

Następnym programem unijnym, w którym wzięła udział SCHOLA POLONICA był: "Język polski dla uchodźców". Trwał około roku i polegał na nauczaniu języka polskiego w ośrodkach dla uchodźców. Uczestnicy tego programu w wieku od kilkunastu do 70 lat pochodzili głównie z Czeczenii, Dagestanu i Gruzji.

Naszym zadaniem było nie tylko nauczyć tych ludzi języka polskiego, zbliżyć do polskiej kultury, ale także pokazać im najlepszy dla nich sposób uczenia się. Pomagaliśmy im poznać i zrozumieć nowe dla nich zwyczaje i inną rzeczywistość. Sukcesem było to, że większość osób zdała pozytywnie test końcowy, co dało im szansę na rozpoczęcie samodzielnego życia poza ośrodkiem.

Zdobyte w ten sposób doświadczenie SCHOLA POLONICA starała się przekazać w kolejnym programie szkoleń dla nauczycieli – "Jak uczyć dzieci uchodźców" w ramach projektu "Pierwszy krok w Polsce". Program ten był przeznaczony głównie dla nauczycieli szkół podstawowych, do których trafiały dzieci uchodźców – te, przyjeżdżające spoza Polski, jak i te urodzone już w Polsce. Program był realizowany w regionach, gdzie pojawiło się najwięcej uchodźców.

Następny program, w którym kontynuowaliśmy szkolenia dla nauczycieli pod nazwą "Szkoła – początek integracji", miał przygotować nauczycieli szkół Mazowsza do pracy z uchodźcami i imigrantami.

W związku z tym, że w naszym kraju pojawia się coraz więcej imigrantów, których dzieci uczęszczają do polskich szkół, SCHOLA POLONICA uczestniczyła w programie "Nauka języka – podstawa integracji".

W ramach tego projektu kontynuowaliśmy szkolenia dla nauczycieli szkół podstawowych, do których uczęszczały dzieci uchodźców, a także kursy języka polskiego dla imigrantów. Aby pomóc nauczycielom w nauczaniu dzieci imigrantów, dyrektor SCHOLA POLONICA – Anna Pomykałło – przygotowała podręcznik do nauki języka polskiego pod tytułem – "ABC po polsku". Podręcznik składał się z książki i zeszytu ćwiczeń.

Kolejny program o nazwie "Porozmawiajmy po polsku" skierowany był do nauczycieli szkół podstawowych i imigrantów. W ramach tego programu organizowaliśmy nie tylko kursy metodyczne dla nauczycieli, ale również kursy języka polskiego jako obcego na poziomie A1, A2, B1.

W ramach pomocy metodycznej dla ośrodków w części wschodniej Polski (Białystok, Biała Podlaska i Lublin) przeprowadziliśmy szereg szkoleń dla nauczycieli „Jak uczyć języka polskiego jako obcego. Praca w środowisku wielokulturowym”. Kursy te były prowadzone w ramach realizacji projektu „Poznajmy Polskę”.

Obecnie prowadzimy kusy specjalistyczne przygotowujące do pracy w administracji oraz kursy dla pracowników medycznych na poziomie A1, B1, B2 w ramach programu "Cudzoziemiec, uczeń, student".

copyright © 2017. all rights reserved. designed by gess.pl